demo

Лівопівкульні та правопівкульні діти


КОМЕНТАРІ СПЕЦІАЛІСТІВ

Причина труднощів дітей у навчанні здебільшого не у тому, що дитина не хоче сприймати матеріал, а у тому, як саме вона його сприймає. Адже так як у всіх дітей різна форма очей, вух, такий же «неоднаковий» і мозок. Тільки 10% людства – так звані універсали: в них працюють однаково дві півкулі мозку. А в інших 90% домінує одна – чи праве, чи ліве. І це передбачає багато абсолютно різних особливостей. Наприклад: одній дитині, щоб максимально швидко вивчити вірш, треба слухати як хтось читає, а другій - неодмінно читати самому. І якщо ці особливості враховувати – а це просто необхідно! – то ви вже не будете сварити свою дитину за небажання вчитися, а допоможете їй отримати максимум знань, причому із бажанням.

 

ОСОБЛИВОСТІ

Рівнопівкульні діти

Перш за все, треба знати, що всі малята спочатку правопівкульні. У хлопчиків півкульність визначається до 6 років. А у дівчаток мозок більш пластичний, тому у них це відбувається у 12-13 років. У рівнопівкульних дітей відсутнє явне домінування однієї з півкуль. Завдяки синхронній участі лівої та правої півкулі такі діти дуже добре сприймають інформацію на різних рівнях. Вони є одночасно і аудіалами (сприймають на слух), і кинестетиками (сприймають шляхом торкання), і візуалами (зорове сприймання).

Рівнопівкульні школярі дуже грамотні, частіш за все відмінники. Існує навіть гіпотеза, зо рівнопівкульний тип – це фізіологічна основа обдарованості.

ЛІВОПІВКУЛЬНІ ДІТИ

Зазвичай вони вчаться краще, ніж правопівкульні, оскільки практично вся шкільна програма і процес навчання розрахований саме на лівопівкульних дітей.

Основні характеристики
♦ Логічний тип мислення;
♦ Слухове сприйняття інформації;
♦ Схильність до абстрагування, узагальнення;
♦ Хороша здатність до аналізу;
♦ Загострене почуття обов’язку, відповідальності;
♦ Мова впорядкована і правильна;
♦ Розсудливі, раціональні;
♦ Їм легше писати, ніж диктувати;
♦ Відають перевагу діям по заздалегідь складеному плану;
♦ Не вистачає гнучкості і безпосередності;
♦ Важко йдуть на контакт;
♦ Емоції « переборюють» внутрішньо.

Професії: інженери, математики, лінгвісти, філософи.

 

ПРАВОПІВКУЛЬНІ ДІТИ

В школі їм доводиться важче, бо навіть точні науки вони хочуть сприймати образно, а не схематично. Говорять, що правопівкульні діти за лісом не бачать дерев, а лівопівкульні можуть не побачити краси лісного пейзажу, проте обов’язково запам’ятають, які дерева там росли.

Основні характеристики:
♦ Візували і кінестетики;
♦ Переважає образне мислення;
♦ Схильні до творчості у всьому;
♦ Їм легше диктувати, ніж писати;
♦ Цілісно уявляють ситуацію (не бачать деталей);
♦ Нечітко контролюють свою поведінку, не завжди можуть вчасно зупинитися;
♦ Асоціативно сприймають інформацію;
♦ Мова емоційна, експресивна, супроводжується жестами;
♦ Безпосередні і відверті, довірливі і легко піддаються навіюванню;
♦ Швидко адаптуються до нового середовища;
♦ Їм важко будь-що планувати, але їх експромти вдалі;
♦ Розвинені інтуїція і просторова орієнтація.

Професії: діячі мистецтва, журналісти, творчі організатори.

 

ПОМИЛКИ

Помиляються усі діти без виключення. Проте помилки у правопівкульних і лівопівкульних дітей різні.

Згідно статистики, на письмі лівопівкульні школярі роблять у 2,5 рази більше помилок на правопис ненаголошених голосних у корені і пропускають м’який знак, в 12 разів частіше плутають відмінкові закінчення, пишуть зайві букви, замінюють одні голосні іншими. А правопівкульні діти роблять помилки у словах, правопис яких треба просто запам’ятати, наголошених голосних, імена власні пишуть з малої букви, роблять описки, пропускають букви чи цілі слова.

Але...

Вивчивши правила, лівопівкульні діти роблять помилок у 5 разів менше, правопівкульні – в 4 рази більше! А справа у тому, що лівопівкульні сприймають весь матеріал по частинах. В школі саме так навчають правил правопису: поділити речення на слова, а слова на частини. Цим дітям як раз зручно діяти по правилах: зупинити процес написання, згадати правило, виділити частину з ненаписаного слова і зіставити її з правилом. Тому грамотність після вивчення правил у лівопівкульних дітей покращується.

А ось правопівкульні наділені вродженою, інтуїтивною грамотністю, тому, не думаючи про правила, пишуть без помилок. Але варто їм зупинитися, задуматися – все! – помилка неминуча! Ці діти спираються на образи слів, не задумуючись про правопис взагалі. Написавши текст без помилок, вони іноді не можуть справитись із завданням на розбір речення чи слова. Якщо вони починають ділити слово на частини, втрачають його цілісний образ і автоматизм написання. Правопівкульних дітей взагалі під час письма не можна зупиняти і просити згадати правило.

До речі, в парі правопівкульні і лівопівкульні діти можуть допомогти одне одному. Наприклад, працюючи над завданням, правопівкульна дитина покаже, як застосувати схему, визначити суть, знайти відому інформацію і зіставити факти, а лівопівкульна поділиться способами виділення потрібних деталей, знаходження відмінностей і створення категорій.

 

СХВАЛЕННЯ

Скоріш за все тут має значення не півкульність, а стать дитини.

Для хлопчика більш значиме схвалення «молодець». При цьому в корі його головного мозку підвищується загальний рівень активності і покращується емоційний стан. А для дівчинки просто позитивна оцінка не так важлива – в схвалення треба вкласти більше емоції.

Для хлопчика має значення, що саме оцінюється в його знаннях, а для дівчинки – хто її оцінює і як.

Хлопчика хвилює суть оцінювання, а дівчинку – емоційне спілкування із дорослим, те, яке враження вона на них має.

Для хлопчика не мають значення вирази типу «я тобою незадоволений». Хлопчик повинен знати, чим конкретно ви незадоволені. Дівчинка ж емоційно реагує на будь-які оцінки.

 

НАВЧАННЯ

У правопівкульних інтерес до навчання викликає естетична сторона предмета, потреба самореалізації і орієнтація на схвалення, тому таких дітей треба частіше хвалити. Для них головне – оцінка за їх знання. А лівопівкульних цікавить пізнавальна сторона. Для них головне – безпосередньо знання.

Батькам слід лояльно відноситися до особливостей своїх дітей – не можна підстроювати дітей під себе. Адже дуже навіть можливо, що в стопроцентно лівопівкульного батька син мислить образами.

 

ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА «ПРАВИХ» ТА «ЛІВИХ» В НАВЧАННІ

♦ «Ліві» - теоретики, «праві» - практики.

♦ «Лівим» важче себе реалізувати, тому що вони достатньо замкнені. А «правим» в житті легше, навіть не дивлячись на те, що вчаться вони гірше.

♦ У правопівкульних краще перевіряти уроки усно, а ось «лівим» легше написати, причому не слід обмежувати їх у часі.

♦ «Лівим» краще давати питання закритого типу – ті, які мають варіант відповіді, а їм залишається лише обрати. А «правим» зручніше відповідати на відкриті питання – їм треба дати можливість самим розказати, що, як, коли. І час треба обмежити, інакше вони розслабляться і відволічуться від теми.

♦ Одне і теж завдання з геометрії правопівкульні обчислять просторовим методом, а лівопівкульні – мовним, знаковим (позначивши всі сторони та кути буквами.) Причому запис у зошити буде мати вигляд в обох однаковим. Якщо ж правопівкульна дитина обчислює завдання біля дошки, то частіше за все отримує «двійку» тільки тому, що у вчителя не вистачає терпіння вислухати хід її думок.

♦ Лівопівкульним учням важко писати твори на вільну тему і обчислювати завдання в картинках. Вони не вміють виводити правил – віддають перевагу показаним кимсь правилам.

♦ При читанні ліва півкуля мозку кодує друковані символи, а права знаходить значення інформації. Це означає, що лівопівкульні діти оцінюють і читають слова, «атакуючи» їх, тому для них краще використовувати фонетичний підхід. А правопівкульні діти пізнають від цілого до частин, що пояснює їх невдачі в навчання читанню лівопівкульними методами (наприклад за методикою Зайцева)

 

ВАША ДИТИНА ВТОМИЛАСЯ?

Кому незнайома ситуація: дитина під кінець уроку чи під час довгого пояснення вами домашнього завдання починає дивитися в сторону чи взагалі закатувати очі до стелі? А означає це одне: зараз у неї немає ніякого інтересу до інформації.

Що у цьому випадку робите ви? Так! – намагаєтесь привернути увагу, починаєте говорити голосніше і швидше. Проте справа в тому, що на даний момент дитини не сприймає вашу інформацію по причині намагання переосмислити, переробити то, що не встигла зрозуміти. А ваш тиск вона сприймає не інакше як агресію. Отже, коли ви бачите, що дитина все частіше дивиться в сторону, зробіть паузу. Дайте можливість спокійно засвоїти отриману інформацію, похрускуючи морквою чи яблуком. Але нізащо не вмикайте телевізор – він протипоказаний під час виконання уроків. Краще «розтормошіть мозок» дитини вправами, які можна робити за столом (чи в школі за партою). До речі, це допомагає синхронізувати роботу обох півкуль. Наголошуємо, що дорослим такі вправи даються важче, ніж дітям.

«Колечко»
Почергово і як можна швидше перебирайте пальці рук, з’єднуючи їх в кільце з великим пальцем: по черзі вказівний, середній, безіменний, мізинець. Вправу треба робити і в зворотному порядку – від мізинця до вказівного. Спочатку кожною рукою окремо, потім разом. Це також розвиває дрібну моторику.

«Струмочок»
З’єднати великий палець правої руки з вказівним лівої, потім (над ним) - великий палець лівої руки з вказівним пальцем правої. З’єднувати їх треба почергово один над одним і як можна швидше. Потім «рух » в другу сторону, тобто один під одним.

«Долоня – кулак - ребро»
Покажіть дитині 3 положення руки, що змінюють одне одне: долоня на столі, долоня в кулаку, долоня ребром і знову розправлена на столі. Робити вправу треба 8-10 разів спочатку правою рукою, потім лівою, потім двома. Щоб не заплутатися, треба паралельно з рухами промовляти: долоня – кулак – ребро – долоня.

«Лезгинка»
Скласти праву руку в кулак. Лівою рукою прямою долонею в горизонтальному положенні торкнутися до лівої. Після чого одночасно змінюйте положення правої і лівої руки (6-8 раз). Як можна швидше.

 

ГІМНАСТИКА ДЛЯ РОЗУМУ

Така, на перший погляд, легка мозкова гімнастика допоможе зменшити різницю між розвитком лівого і правої півкулі, в результаті чого інформація буде легко переходити з одного в друге. Виконуйте вправи разом з дитиною – по-перше, ви зможете їх наочно показати, по-друге, вони вам не зашкодять.

«Ліниві вісімки»
Намалювати в повітрі в горизонтальній площині «вісімки» по три рази кожною рукою окремо. Потім повторити ці рухи вже двома руками одночасно: спочатку в одну й ту ж сторону, а потім однією рукою – за годинниковою стрілкою, а другою – проти.

Користь: активізує структури, що забезпечують запам’ятовування, підвищує стійкість уваги.

 

«Шапка роздумів»
Надіти «шапку», тобто потихеньку розминаючи вуха, м’яко звернути їх в «трубочку» від верхнього краю до мочки тричі. В цей час треба розмовляти, розповідати вірш, співати.

Користь: покращує увагу, правопис, сприйняття матеріалу і мову (воно допомагає почути, як ви вимовляєте звуки).

 

Качання головою
Для розслаблення м’язів шиї і плеча. Дихання глибоке, плечі розслаблені, голова нахилена вперед. Нехай голова повільно качається із сторони в сторону (підборіддя вимальовує злегка вигнуту лінію по мірі розслаблення шиї), поки з допомогою дихання виходить напруга.

Користь: знімає напругу, покращує розумову діяльність, полегшує читання, після вправи голос звучить більш впевнено.

 

Сова
Правою рукою стиснути ліве плече. Тепер повернути голову вліво так, щоб дивитися назад через плече. Дихання глибоке, плечі розведені назад. Подивитись через друге плече, знову розвести плечі. Опустити підборіддя на груди і глибоко дихати, розслаблюючи м’язи, поміняти руки.

Користь: покращує зорову пам’ять, увагу, знімає напругу, що з’являється в результаті тривалого сидіння і читання.

 

Перехрещування
Одночасно правою рукою і лівою ногою виконувати змахи вперед, назад і в сторони в одному напрямку. При цьому очі рухаються в усі сторони (потім змінити руку і ногу). Таким чином, людина пересікає середню лінію (між правою і лівою півкулями мозку).

Користь: активізує роботу обох півкуль, готовить їх до найкращого засвоєння знань.

 

ЦІКАВО ЗНАТИ

Більшість відомих математиків і фізиків – лівопівкульні люди. Проте.... Правопівкульний Ісаак Ньютон відкрив закон всесвітнього тяжіння за допомогою яблука і зрозумів, що світ є одночасно потоком часток і хвиль.

Правопівкульний Альберт Ейнштейн створив теорію відносності, що зовсім не вписується в ті ланцюжки роздумів, що здатні вистроїти лівопівкульні вчені. Разом з тим Ейнштейн був двійочником з математики і фізики.

 

ВАЖЛИВО

Поспостерігайте за своєю дитиною.

Якщо, задумавшись, вона частіше відводить очі вліво – у неї більш розвинена права півкуля, а якщо вправо – ліва. (пізнавальна активність, що виникає в лівій півкулі, запускає рухи очей в праву сторону і навпаки.)

 

 Повернутися на сторінку "Скоро до школи"

Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд