demo

Ваші діти йдуть до школи
(поради та рекомендації для батьків майбутніх школярів)


Особливості психології дітей шестирічного віку

Для багатьох батьків 6-річних дітей існують певні проблеми: як адаптується дитина у школі, як складуться у неї стосунки з однокласниками, вчителями? І найголовніше: чи готова вона до школи по-справжньому?

Безсумнівно, ніхто так не знає дитину, як її батьки. Але існує необхідність у науково обґрунтованих знаннях про життя людини. Цим займається наука психологія. Психологи можуть дати відповіді на запитання, що постають перед батьками.

Батьки надають великого значення темпу розвитку дитини, слідкуючи за тим, щоб вона не відставала від ровесників. Це виправдано, якщо у дитини затримка у розвитку. Якщо дитина вчасно не оволоділа найпростішими знаннями, батькам потрібно замислитися та спробувати з'ясувати причини цього. Можливо, справа у неправильному вихованні? Або не враховані особливості нервової чи емоційної травми у минулому? А може, дитині просто нецікаво? У таких випадках можна використовувати спеціальні прийоми, про які ми зараз і поговоримо.

Якщо дитина випереджає у розвитку ровесників, часто батьки припускаються великої помилки: вони впевнені, що їхня дитина буде генієм. У результаті основна увага звертається на темп, а не на можливості дитини на даному етапі розвитку. її перетворюють у маленький ходячий комп'ютер, «загружаючи» потрібними та непотрібними знаннями.

Психологи вважають, що будь-яку якість потрібно розвивати на певному етапі, у свій час. Дуже ранні чи запізні спроби втручання у цей процес можуть порушити складний механізм становлення психіки. В цілому, нормальний рівень психологічного та фізичного розвитку дітей-шестирічок дозволяє їм з успіхом займатися систематичною навчальною діяльністю в умовах загальноосвітньої школи. Але доводиться враховувати й те, що шестирічки легко збуджуються, швидко стомлюються, емоційні, мають нестійку увагу. Класна форма колективної роботи спричиняє у багатьох дітей психологічні труднощі.

Діти, які ходили до дитячого садка, як правило, більш комунікативні, легше контактують з учителем та однокласниками, вільніше почуваються у колективі, не бояться запишатися в школі без батьків. «Домашні діти», навпаки, гостріше переживають перехід до нового стилю життя. Вони не мають необхідних навичок спілкування та роботи у колективі.

Психологічне напруження посилюється фізичною напругою. Новий режим життя – режим учня – вимагає більшої працездатності порівняно зі старшою групою дитячого садка. Треба уважно слухати вчителя, не пустувати на уроках, підкорятися певним правилам та розкладу. Деякі «першачки» неадекватно реагують на зміну умов життя: порушується сон апетит, послаблюється імунітет.

Фізичне та психічне самопочуття шестирічок звичайно стабілізується через півтора-два місяці перебування в школі. Але це відбувається, якщо дорослі враховують стан дітей, діють із урахуванням особливостей вікової психології, включають у роботу специфічні дошкільні форми та методи.

Особливу увагу хочеться звернути на кризу 6–7 років. Багато батьків, напевно помічають, що їхні діти, досягнувши певного віку, раптом стають невпізнанними: була дитина як дитина, а тепер все наперекір, все ніби на зло дорослим. Вона стає нервовою, починає вимагати неможливого і ніякі аргументи не можуть змінити її поведінки. Це криза, якій не можна запобігти. Криза – явище необхідне. Не було б кризи – не було б самого процесу розвитку.

Неправильно думати, що криза неодмінно супроводжується постійним негативізмом. Треба мати на увазі, що тривалість кризи залежить не тільки від індивідуальних особливостей дитини, а й від поведінки дорослих. Спробуйте змінити свій стиль спілкування, дайте маленькій особистості більше самостійності, і все поступово нормалізується. В такому випадку криза піде тільки на користь підростаючій людині, не залишаючи у душі болючих рубців.

Усі батьки, звичайно, хочуть, щоб їхні діти добре навчалися, не перевтомлювалися, не хворіли, були веселі та щасливі. Це можливо, якщо їх добре підготувати до школи.

У поняття «готовність до школи» входять:
1) розвиток мовлення;
2) розвиток інтелектуальних здібностей;
3) розвиток діяльності (дитина повинна діяти з прийнятим наміром);
4) розвиток пізнавальної активності;
5) розвиток дрібної моторики;
6) сформованість внутрішньої позиції школяра.

Чи готова дитина до школи?

Щоб виявити, чи готова дитина до школи, батьки або педагоги можуть провести діагностику. Щоб правильно організувати процедуру тестування та уникнути можливих помилок, а також перевірити себе як експериментатора, пропонуємо наступні поради:

1. Запропонуйте дитині завдання у формі спільної гри. Це дозволить зняти зайве напруження, викличе довіру до вас, зробить ситуацію природнішою. Дитина може захопитися процесом і не буде переживати з приводу можливих помилок та наступної оцінки її компетентності.

2. Створіть сприятливі умови. Перевірте, чи зручно дитина сидить, чи достатньо тихо та світло в кімнаті, чи не відволікає її щось від роботи.

3. Переконайтеся, що дитина добре себе почуває (нагодована, бадьора, в міру спокійна).

4. У процесі тестування зберігайте нейтралітет: не піддавайтеся на провокаційні прохання дитини підказати або зробити завдання за неї.

5. Похваліть дитину за успішно виконане завдання, підтримайте, якщо у неї виникли сумніви.

6. Не виправляйте помилок. Закінчуйте роботу на позитивній ноті незалежно від результатів. При розв'язанні останнього завдання ви можете підказувати дитині, але бали за це завдання не ставте.

7. Давайте завдання невеликими блоками (не більше ЗО хвилин) з перервами. Намагайтеся дотримуватися наступної схеми: легкі — важкі — легкі - відпочинок. У цьому випадку ви зведете до мінімуму помилки, які дитина може зробити від перенапруження.

Ви повинні пам'ятати про деякі обмеження щодо тестів.

1. Психологічні тести не мають оцінки «добре», «погано». Найбільше, що може дати тест, це можливість порівняти рівень розвитку дитини з іншими за даною ознакою, теоретично - з дітьми того ж віку та статі.

2. В основі тестів лежить вірогідність, тому стопроцентні висновки робити не слід.

3. Людина — істота цілісна. Не можна виривати окремі її якості з контексту та за результатами однієї проведеної анкети судити про особистість у цілому.

4. Будь-який результат — це інформація, яку можна використати з різною метою. Не навішуй те ярликів («у дитини погана пам'ять»), а намагайтеся допомогти дитині розвиватися.

Отже, які ж тести можна провести з дітьми?

 

Завдання № 1

Вивчення розвитку точності рухів (підготовка руки до письма, сформованість уваги та контролю за власними діями).

Матеріал: малюнок, на якому зображені «доріжки», з одного кінця яких стоять машини, з іншого — будиночки. Ширина доріжок підбирається так, щоб завдання було досить складним, але доступним для дитини. Тип доріжок ускладнюється від першої до останньої. Запропонуйте дитині з'єднати лінією машину з будинком, не з'їжджаючи з доріжки.

Нормативи:

Рівень виконання високий, якщо виходи за межі доріжки відсутні, олівець відривається від аркуша не більше трьох разів.

Рівень низький, якщо дитина допускає більше трьох виходів за межі доріжки, малює нерівну, дуже слабку, майже невидиму або з дуже сильним натиском, який рве папір лінію, допускає багаторазове проведення по одному й тому ж місці.

 

Завдання № 2

Матеріал: аркуш зі шкільного зошита, розлінований на вузькі та широкі смуги.

Дайте дитині завдання: «У вузеньких смугах на аркуші ти малюватимеш якомога більше паличок (на аркуші як зразок намальовано вертикальну паличку у вузькій смузі). Намагайся малювати точно й акуратно, не виходячи за лінію. Починай за моєю командою». Тривалість роботи — 5 хви¬лин. Через кожну хвилину просіть дитину намалю¬вати довгу паличку і продовжувати роботу.

По закінченні проведіть якісний аналіз: чи є інтервали між паличками, чи вони збільшуються, чи змінюються розміри паличок, як щільно вони розміщені у рядку. Відмітьте та порахуйте кількість маленьких рисок за кожну хвилину. Як змінюються ці інтервали?

За результатами ви можете отримати уявлення про працездатність дитини у монотонній діяльності та стійкість її вольового зусилля (саморегуляції).

 

Завдання № З

Вивчення розвитку логічної послідовності дій. Сюжетні картинки.

Покажіть дитині набір доступних їй за змістом картинок, на яких послідовно розгортається сюжет (такі «історії у малюнках» часто зустрічаються у дитячих журналах). Перемішайте картинки, а потім запропонуйте дитині розкласти їх так, щоб склалася закінчена розповідь (казка, історія). Таким чином перевіряється розвиток розумових процесів.

 

Завдання № 4

Розвиток об'єму короткочасної слухової пам'яті. „Каскад слів”.

Підготуйте список з 8-10 слів, які дитина добре знає. Попоросіть малюка повторити слова за вами. Починайте з одного слова (дитина повторює обов’язково у тій же послідовності), три (інтервал між словами – 1 секунда). Коли дитина не зможе повторити певний ряд слів, зачитайте їй таку саму кількість слів, але інших (для цього треба підготувати інший список слів.)

Якщо при другій спробі дитина впоралася з цим словесним рядом, то перейдіть до наступного, й так до тих пір, доки у другому прочитанні дитина не зможе відтворити задану кількість слів. Кількість слів, яку дитина може повторити за вами, і є обсягом її слухової короткочасної пам’яті на слова. Дитина 6-ти років правильно відтворює ряд з 5-6 слів.

 

Завдання № 5

Вивчення міри розуміння граматичної конструкції.

А. Попросіть дитину уважно вислухати фразу: „Петро пішов у кіно після того, як дочитав книгу”. Запитайте у дитини „Що зробив Петро раніше – подивився кіно чи дочитав книгу?”

Б. Назвіть дитині один предмет і попросіть замінити слово так, щоб воно означало багато предметів, наприклад: „Олівець - олівці” Запропонуйте їй такі слова: книга, ручка, лампа, стіл, стілець, вікно, місто, вухо, брат, дитина. Нехай вона назве ці слова у множині.

В. Запропонуйте дитині виконати будь-яке доручення, наприклад: ”Збери олівці, склади їх у коробку і поклади на полицю”. Потім спитайте в неї: „Де тепер лежать олівці, звідки ти їх узяв?”

 

Запитання для визначення рівня загального розуміння,
усвідомлення та ставлення дитини до школи

1. Як тебе звати? Скільки тобі років?

2. Як звуть твоїх батьків?

3. В якому місті ти проживаєш? Твоя адреса?

4. Скільки людей в твоїй родині? Назви їх.

5. Київ – що це за місто? Що цікавого у Києві?

6. Що є цікавого у місті, де ти живеш?

7. Що б ти зробив, якби побачив, що на вулиці хтось упав і не може підвестися?

8. В яку пору на деревах з’являється листя?

9. Для чого потрібна армія?

10. Що залишається на землі після дощу?

11. Як правильно переходити дорогу?

12. Для чого людині голова? Ніс? Руки? Вуха?

13. Ти хочеш ходити до школи? Чому?

14. Назви пори року? Чим відрізняється осінь від літа?

15. Скільки днів у тижні? Назви їх.

16. Які ти знаєш професії?

17. Які країни ти знаєш?

18. Які передачі ти дивишся по телевізору?

19. Що ти знаєш про космос?

20. Що треба зробити, якщо порізав палець?

21. Назви своїх друзів. Чому ти товаришуєш з ними?

22. На чому їздять люди? Як назвати це одним словом?

23. Які продукти харчування ти знаєш?

24. Яких ти знаєш письменників, поетів?

25. Назви предмети посуду?

26. Які та знаєш казки? За що ти їх любиш?

27. Як назвати одним словом цибулю, огірок, моркву?

28. Чим відрізняються дикі тварини від домашніх? Назви перших і других.

29. Чим відрізняється день від ночі?

30. Що треба зробити, якщо ти загубив іграшку свого друга?

31. Порахуй до 10.

32. Розв’яжи задачу: на дереві сиділо троє птахів, потім двоє полетіло. Скільки залишилося птахів?

33. Яке число більше: 7 чи 8? На скільки?

34. Як ти вважаєш, що цікавого буде в школі?

35. Чому не можна брати сірники?

36. Що таке чесність, скромність, правдивість?

37. Назви предмети круглої, прямокутної, трикутної форми.

38. Як треба поводити себе у гостях?

39. Для чого вирощують картоплю, пшоно, гречку?

40. Навіщо вчитися у школі?

41. Чим відрізняється ріка від озера?

42. Як на твою дуку краще: навчатися вдома з мамою чи у школі з вчителем?

43. Чим відрізняється літак від птаха? Чим вони схожі?

44. Як зрозуміти фразу «У людини золоті руки?

45. Чим відрізняється дерево від куща?

46. Які продукти харчування продаються у молочному магазині? У хлібному?

47. Чим відрізняється людина від тварин? Чим схожа?

48. Чому в магазині, транспорті треба платити гроші?

49. Що треба робити, якщо виникне пожежа?

50. Назви друзів Буратіно.


Інші статті:

 П'ять речей, які майбутньому першокласнику потрібно пояснити раніше

 Визначаємо готовність сім'ї до школи

 Інтерв’ю з вчителем початкових класів

 ХЛОПЧИКИ і ДІВЧАТКА: диференційоване навчання

 Лівопівкульні та правопівкульні діти

Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд